A KARAVÁN SZÍNHÁZ AZ ÉV VÉGÉN NÉGY AKADÁLYMENTESÍTETT ELŐADÁST JÁTSZOTT BUDAPESTEN HALLÁSSÉRÜLT ÉS GYENGÉNLÁTÓ GYEREKEKNEK
Színházunk mindig törekedett arra, hogy a kultúrához való egyenlő hozzáférés elvének érvényesülését elősegítse. Számos színházi előadást játszottunk már és játszunk ilyen céllal. Különös figyelmet fordítunk a gyermek- és ifjúsági korosztály színházi nevelésére. 2022-ben az Emberi Erőforrások Minisztériumától pályázati támogatást kaptunk arra, hogy akadálymentesített előadásokat játsszunk hallássérült és látássérült gyerekeknek. Olyan intézményeknek ajánlottuk fel az ingyenes előadásokat, amelyek gyengénlátó és hallássérült gyerekeket oktatnak. Partnereink az alábbi intézmények voltak:
- Hallássérültek Óvodája, Általános Iskolája, Szakiskolája, EGYMI és kollégiuma, Bp., XIV.
- Gyengénlátók Általános Iskolája, EGYMI és Kollégiuma, Bp., XIV.
- Dr. Török Béla Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, EGYMI és Kollégium, Bp. XIV.
Június 8-án két I’m online című előadást játszottunk hallássérült fiataloknak a Karaván Szobaszínházban. Az előadásokat követő feldolgozó beszélgetéseket Nyári Pál vezette. Június 9-én pedig a Gyere haza, Mikkamakka! című mesejátékot adtuk elő a Karaván Színházban. Mind a három előadáson a Hallássérültek Óvodája, Általános Iskolája, Szakiskolája, EGYMI és Kollégiuma tanulói voltak a vendégeink. Az előadásokat és a feldolgozó beszélgetéseket Spinnerné Takács Erika jelnyelvi tolmács közreműködésével valósítottuk meg.
November 30-án és december 8-án a Dr. Török Béla Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, EGYMI és Kollégiumába az óvodás és az alsó tagozatos korosztálynak vittük el a Banyamesék című mesejátékot. Bagó Róbert jelnyelvi tolmácsolással kísérte az előadásokat a siket és nagyothalló gyerekek számára. Majd az előadás fókuszához kapcsolódóan Szőke-Tóth Cecília audionarrátor és színházi nevelési szakember tartott feldolgozó foglalkozást. A gyerekek (súlyos) hallásvesztesége miatt a nyelvi szintjük alacsonyabb, mint az ép hallású kortársaiknak. Így a foglalkozások alkalmával lehetőségük adódott a mesében előforduló, számukra nehezebben érhető szavak jelentésére rákérdezni. A téma analógiájára tervezett játékokon, gyakorlatokon keresztül jobban megértették, elmélyítették az előadás meséit.
December 14-én és 15-én pedig a Gyengénlátók Általános Iskolájában adtuk elő a Banyameséket. A látássérült gyerekeknek az előadást megelőzően több időt hagytunk a bábok megtapintására, illetve a díszlet és a hangszerek megismerésére. Az előadás alatt figyeltek arra színészeink, hogy a bábokat minél közelebb vigyék a gyerekekhez.
Az előadást feldolgozó foglalkozás fókuszában a pletyka pszichológiája, az információ, illetve dezinformáció terjedése állt.
Úgy gondoljuk, mindannyiunknak nagyon jó színházi élmény volt valamennyi előadás. Köszönjük az együttműködő intézményeknek, szakembereknek és pedagógusoknak, hogy segítettek közösen megvalósítani a programot.
NyP
Támogató: