A FÓKUSZBAN A GYERMEK PROJEKT KERETÉBEN MŰVÉSZETI PROGRAMOKAT VISZÜNK HÁTRÁNYOS HELYZETŰ KISTELEPÜLÉSEK ISKOLÁIBA. ELSŐKÉNT A KARANCSSÁGI ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN TARTOTTUNK KOMPLEX MŰVÉSZETI PROGRAMOT.
A Karaván Színház 2023-ban az EFOP-1.4.5.-20-2020-00001 számú, FÓKUSZBAN A GYERMEK megnevezésű projekt keretében komplex, egész délelőttöt kitöltő előadó-művészeti programokat visz általános iskolákba. Programunkat kis falvak általános iskoláiban tartjuk. Egy adott helyen egy délelőttön át az iskola minden tanulójának és tanárának folyamatosan biztosítunk részvételi lehetőséget valamilyen művészeti eseményben. Jellemzően háromféle eleme van a programnak:
- az egész iskolát megmozgató közös táncolás, dalírás, klipforgatás
- színházi előadások
- műhelyfoglalkozások
A programokat a gyerekek korosztálya szerint differenciáltan tartjuk. Hasonló programok tartásában nagy tapasztalattal rendelkezünk, hiszen hasonló komplex programokat i. sz. 2009 óta tartunk A Felzárkózó Települések Program keretében tartott nagy rendezvényeink is hasonlóak a KARANCSSÁGON tartott művészeti projektnaphoz. Lásd cikkeinket: GYULAJ 2022, illetve TATÁRSZENTGYÖRGY 2022.
A Nógrád megyei falu történelme bővelkedik érdekességekben. Híres a temploma. Több más községgel együtt a XIV. század közepéig Zách Felicián birtoka volt ez. Ma a lakosság túlnyomó többsége cigány nemzetiségű.
Már jártunk itt februárban, amikor a Felzárkózó Települések Program keretében a Jelen/Lét Ponttal együttműködve az óvodába vittünk előkészítő foglalkozásokat és Banyamesék előadást. Erről szóló cikkünk ITT OLVASHATÓ.
Februárban is a Jelenlét Ponttal működtünk együtt, amelyet azóta a Magyar Máltai Szeretetszolgálat vett át a Hit Gyülekezete Roma Missziójától. Viszont ezúttal az iskolába mentünk 2023. május 31-én a projektnap megtartása végett. Az iskolaépület jó adottságokkal rendelkezik. Minden adott volt ahhoz, hogy egy jó közös délelőttöt tartsunk a gyerekek örömére és épülésére.
Reggel egy nagy közös táncolással kezdtük a napot, majd közös dalszövegírás következett. A délelőtt folyamán három előadást játszottunk. A kisebbek a Banyameséket, a nagyobbak a Szótagszámlálót, majd az I’m online-t tekintették meg. Az előadásokat követően tovább differenciáltuk a munkát. A kicsik a Banyamesék utáni két tanórában kiscsoportos műhelyfoglalkozásokon vettek részt. Bábokat készíthettek, dalt tanultak és drámajátékokat játszottak. A nagyobbak egy csoportja a dalműhelyben folytatta a közös dalszövegírást, másik részükkel az I’m online fórumszínházi részében dolgoztunk. Néhány harmadikos tanuló pedig a bábkészítő műhelyben egy kis bábfilmet forgatott le. Délben ismét egyesült az iskola teljes közössége az aulában. Örömtánccal folytatódott a program, majd a közös dalt énekeltük el többször egymás után. Ekkor értékeltük a különböző műhelyekben végzett munkát is. E közben folyamatosan mentek a kamerák, hogy a felvett anyagokból egy kisfilm szülessen, amit az iskola meg fog kapni. A legvégén az udvarra mentünk, s ott még folytatódott a kipforgatás, majd egy közös fotóval zárult a program.
Az előadásokat szívesen nézték a gyerekek, művészeink sok pozitív visszajelzést kaptak tőlük. Az előadások anyagával a dalműhelyekben és a fórumszínházban a gyerekek maguk is aktívan foglalkozhattak. Nagyon jó hangulatúak voltak az egész iskolai közösséget egyszerre megmozgató és aktivizáló reggeli és dél utáni közös programok.
Köszönhetően a jól megszervezett tanári karnak, a nap folyamán szervezési szempontból minden jól működött. Minden elő volt készítve a projektnap megtartásához, sőt, étellel-itallal is elláttak minket vendéglátóink.
Óriási köszönet ezért a csodálatos napért a Karancssági I. István Általános Iskola minden tanulójának, pedagógusának és dolgozójának. Berki Gabi igazgatónő a fantasztikus jelzővel illette a projektnapot, amivel csak egyet érteni tudunk. Köszönjük a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak a lehetőséget, az MMSZ Jelenlét Pontnak a segítséget.
NyP
Galéria. Fotók: Nyári Pál.
Adott képre egy bal klikk: külön megnyitja. Még egy bal klikk: nagyobb méret. Visszalépkedés a galériához: böngésző vissza gombjával.