Részt vettünk a Jelen/Lét Fesztiválon

SZÍNHÁZUNK KÉT PRODUKCIÓVAL VETT RÉSZT A NEMZETISÉGI SZÍNHÁZAK ÉVENTE MEGRENDEZÉSRE KERÜLŐ FESZTIVÁLJÁN.

2018-ban a Magyarországi Nemzetiségi Színházak Szövetsége és a Magyarországi Szerb Színház közös rendezésében került sor a Jelen/Lét Fesztiválra. Az előadások helyszíne a Nemzeti Színház és Szerb Színház voltak, egy előadásunkra pedig a Karaván Szobaszínházban került sor.

2018-ban a hét magyarországi nemzetiség színházi tevékenységét reprezentáló fesztiválon a Karaván Színház két előadással vett részt, valamint a nyitógálán Nyári Oszkár mondott Lorca-verset Palásti Máté gitárkíséretével.

Nyári Oszkár és Palásti Máté próbakép
Fotó: Nyári Pál
Siró György: Prah
Nyári Szilvia és Nyári Oszkár
Fotó: Boda Ágnes
I’m online – Baranyi Csaba, Lovas Emília
Fotó. Nyári Pál

Március 22-én a Karaván Szobaszínházban az I’m online című előadást láthatták az érdeklődők, este pedig Spiró György Prah című egyfelvonásosával léptünk fel a Nemzeti Színház Gobbi Hilda termében.

Az I’m online-ra a csepeli Burattino Általános Iskola egy osztályát is vendégül láttuk. Az előadáshoz tartozó feldolgozó beszélgetésen sokan elmondták véleményüket a témában.

I’m online – Figeczki Vanda és Lovas Emília
Fotó: Nyári Pál

Szinte mindenkit érintő előadásunk elgondolkodtató, és elég pontos látleletét adja egy gyerekek között interneten és iskolában elmérgesedő zaklatási ügynek. Legutóbbi előadásunk nézőivel sokat beszélgettünk, vitatkoztunk a megelőzés lehetőségeiről. Alább ötletek és javaslatok nem teljes körű listája. Ezek arra adnak hasznos tippeket címszavakban, hogy mire érdemes odafigyelni, pontosabban hogyan lehetne megelőzni például egy oktatási-nevelési intézményben a zaklatási folyamatokat.

  • Intézményi antibullying protokoll kidolgozása.
  • Osztályfőnök: havonta egy órát rászán: az már valami.
  • Resztoratív szemlélet meghonosítása az intézményben.
  • Külső szakértők bevonása ajánlott. Ez néha pénzbe kerül.
  • A tanárnak közbe kell lépnie, súlyosabb esetekben jelentenie kell.
  • Tehetetlenség érzése – pedig sokszor elég lenne annyi is, hogy egyetlen egy ember tesz valamit, és beindul a megoldási folyamat.
  • Szülőként és tanárként: felülvizsgálni, milyen minták vagyunk.
  • Szemlélők megszólítása.
  • Az elhallgatás rossz, az elkerülés rossz. A viktimizációt csökkenteni kell. Biztonságban legyen az áldozat, és ez után tudjon megbocsátani a vétkesnek.
  • Ne vádaskodjunk.
  • A tanári kar üljön le, ötleteljen fél órát.
  • Szülők megnyerése a prevencióra.
  • Pedagógiai szakszolgálat, egészségügyi rendszer: pszichoterápia joga megilleti a gyerekeket. Terápia a zaklatónak.
  • Film, előadás megtekintése, rendszeres beszélgetés, játék, közösségi tevékenység, amiben mindenki hasznos, drámajátékok.
  • A zaklatások jogi vonalra terelése, a jogi, kriminalisztikai megítélése, szakemberek bevonása.
  • Kortárs segítői program.
  • Kooperatív oktatás.
  • Gyermekjogi megközelítés.
  • Nevezzük nevén, miről van szó.

NyP