2015 KRÓNIKÁJÁHOZ TARTOZIK, HOGY NOVEMBERBEN A KLIK FELKÉRÉSÉRE ÖT BUDAPESTI ISKOLÁBA ELŐADÓ-MŰVÉSZETI NEVELÉSI PROGRAMOT VITTÜNK MINTEGY 50 MŰVÉSZ ÉS SEGÍTŐ ÉS ÖSSZESEN 1500 GYERMEK AKTÍV RÉSZVÉTELÉVEL.
Az volt a célunk, hogy előadó-művészek segítségével aktivitásra bírjuk a gyerekeket, akik ez által egyrészt gyakorlatban megismerkedhetnek az előadó-művészetekkel, másrészt pozitív közösségi élményben részesülnek, szóval jól érzik majd magukat. Minden projektnap egy nagy közös tánckoreográfia-tanulással és adott dallamra közös szövegírással (játékos iskolainduló) kezdtünk. Ezt az iskolák legnagyobb termében, a tornateremben tartottuk, egy iskolában az udvaron. Itt a résztvevők száma 300 fő volt. A zenét ehhez élőben szolgáltattuk. Horváth Kristóf vezetésével megszületett a kollektívan írt versike, illetve dalszöveg. Ez után külön a kisebbek és a nagyobbak számára is színházi előadást játszottunk a tornatermi körülményekhez alkalmazkodva, de színpadtechnikával, hangosítással és világítástechnikával. A Banyameséket a kicsiknek, A show folytatódikot a nagyobbaknak adtuk elő. Továbbá iskolánként 15 féle kiscsoportos (15 fő/csoport) előadó-művészeti foglalkozást, többek között kreatív zenei, bohóctréning, többféle színészmesterség és drámajáték, egyéni ének, mozgás, hip-hop tánc, flamenco tánc, cigány tánc, művészi beszéd, beatbox és slam poetry foglalkozásokat tartottunk, de folyamatosan ment kétféle képzőművészeti foglalkozás és a Sajteső játék. Sokaknak lett kedvence az úgynevezett Érzékek labirintusa, amelyben a gyerekek az érzékszerveiket tehették próbára. A nap végére mindenki ismét összegyűlt a tornateremben vagy az udvaron, ahol zenészeink (Karavan Familia, Beck Zoli, Jammal) segítségével létrejött egy vidám iskolainduló, amire táncolták is a gyerekek és a tanárok a begyakorolt koreográfiát. Igen intenzív, élményekben gazdag néhány órát töltöttünk együtt az iskolásokkal.
Mind a pedagógusok, mind a gyerekek örültek, hogy ilyen gazdag interaktív művészeti programot vittünk nekik. Egy projektnap egy délelőttöt vett igénybe. Nagyon pontos és összehangolt logisztikai terv szerint zajlott a projekt a pedagógusok előzetes informálásával és aktív bevonásával. Sok kiscsoportot kellett létrehozni, ami nem is volt feltétlenül azonos az osztályokkal. Így minden jelenlévőt sikerült bevonnunk, egy időben mehetett valamelyik előadás az iskola egyik felének, míg a másik fele kiscsoportokban ismerhetett meg és gyakorolhatott különféle művészeti ágakat. Egy-egy tanulócsoport persze nem vett részt minden foglalkozáson, de folyamatosan részt véve valamiben, legalább 5-6 elemét kipróbálhatták a programunknak. A nap folyamán az előadó-művészettel kapcsolatos gátlások feloldódtak, a gyerekek aktívak és felszabadultak voltak, például bátran ki mertek állni a színpadra is énekelni, táncolni. Csak mosolygó arcokat láttunk az öt nap alatt. A legtöbb tanár beszállt a játékba, táncba, éneklésbe, így a gyerekekkel együtt közösségi élményben volt részük. A fő eredménynek azt tartjuk, hogy szemléltettük a pedagógusok számára, hogy a művészetek nevelési célú használatában óriási potenciál rejtőzik. Művészeink is nagyon megszerették ezt a kivételes a projektet, szeretnénk még sok iskolába elvinni. A részt vett iskolák:
- Kontyfa utcai Általános Iskola XV. kerület
- Derkovits Általános Iskola VI. kerület
- Zipernowsky Általános Iskola III. kerület
- Németvölgyi Általános Iskola XII. kerület
- Kolonics Általános Iskola XXII. kerület
Az iskolák honlapjain közzétett anyagok visszaadnak valamit a projektnapok hangulatából. Talán kiderül a galériákból, miért is szeretnénk több iskolába elvinni ezt a projektet.
A Kolonics György Általános Iskola képgalériája
A Németvölgyi Általános Iskola képgalériája
A Derkovits Általános Iskola képgalériája
NyP